
Ile trzeba mieć na lokal usługowy w nowym osiedlu?
Jak kształtują się ceny lokali usługowych w nowych inwestycjach mieszkaniowych? Czy jest na nie popyt? Jakie lokale cieszą się największym zainteresowaniem? Czy projektowanych jest ich teraz więcej? W których osiedlach są dostępne?
Tomasz Kaleta, dyrektor Departamentu Sprzedaży, Develia S.A.:
Lokale usługowe cieszą się dużym zainteresowaniem, szczególnie w osiedlach realizowanych w centrach miast. Obecnie mamy ostatnie dostępne powierzchnie tego typu w inwestycji Reja 55 oraz Kamienna 145 we Wrocławiu oraz krakowskich projektach Grzegórzecka 77 i Słoneczne Miasteczko. Przygotowujemy je również w kolejnych realizacjach. Ich ilość zależy od lokalizacji i skali inwestycji. Im większa, tym planujemy ich więcej. Jest to niewątpliwa korzyść dla przyszłych mieszkańców, którzy dzięki temu większość usług mają pod ręką.
Angelika Kliś, członek zarządu Atal:
Popyt na tego rodzaju powierzchnie niezmiennie jest duży, a w wielu inwestycjach zapytania pojawiają się na bardzo wczesnym etapie realizacji projektu. Lokale usługowe często sprzedajemy w pierwszych kilku dniach po wprowadzeniu do oferty. Projektujemy je adekwatnie do potrzeb w danej lokalizacji, które analizujemy na etapie planowania inwestycji. Im większa skala projektu, tym więcej tego typu powierzchni.
Preferencje nabywców, co do wielkości lokali zależą od konkretnego osiedla i nasycenia danymi usługami w okolicy, ale przeciętnie największym zainteresowaniem cieszą się te o powierzchni 60-70 mkw. W inwestycji Atal Aura w Łodzi mamy w sprzedaży dwa lokale o metrażu 66-93 mkw. w cenie 8200 zł/mkw. netto. W projekcie Nowe Miasto Polesie IIIa lokale o powierzchni 35-175 mkw. są natomiast dostępne w przedziale 7500-8000 zł/mkw. netto.
We Wrocławiu lokale mamy w kwocie od 7000 zł/mkw. do 12150 zł/mkw. netto w inwestycjach Nowe Miasto Młyn Różanka, Nowe Miasto Różanka Młynarska i Atal City Square.
W katowickiej inwestycji Atal Olimpijska wszystkie lokale sprzedały się za 10000 zł/mkw. netto. W projekcie Sokolska 30 Towers pozostały cztery lokale biurowe usytuowane na 1-2 piętrze w cenie od 7500 zł/mkw. – 8500 zł/mkw. netto.
W Trójmieście w osiedlu Przystań Letnica oferujemy lokale w cenie 8000 zł/mkw. netto, w Bursztynowej Zatoce w kwocie 10100-11500 zł/mkw. netto, a projekcie Niebieski Bursztyn sprzedajemy za 10000 zł/mkw. netto.
Karolina Bronszewska, dyrektor Marketingu i Innowacji Ronson Development:
Popularność lokali usługowych na osiedlach mieszkaniowych zależy od lokalizacji konkretnej inwestycji, ale też położenia lokalu usługowego. Największym zainteresowaniem cieszą się duże lokale, od strony ulicy, z dużymi witrynami i opcją przygotowania pod gastronomię. Ważne są też takie aspekty, jak dobre skomunikowanie z innymi częściami dzielnicy, ale też obecność miejsc postojowych. Planowanie lokali usługowych w danej inwestycji zależy przede wszystkim od miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Jeśli plan przewiduje możliwość powstania lokali usługowych, aranżujemy je w osiedlu, co zwiększa jego atrakcyjność. Lokale usługowe projektujemy na parterach. Mają duże witryny i powierzchnię od 50 mkw. do 140 mkw.
Zainteresowanie lokalami usługowymi jest bardzo duże, a najszybciej sprzedają się te najlepiej wyeksponowane. Duże lokale przeznaczone są pod żłobki, przedszkola, bądź gastronomię. W mniejszych lokują się pralnie, piekarnie, czy usługi kosmetyczne.
Obecnie mamy dostępne lokale usługowe w inwestycji Ursus Centralny, gdzie ceny oscylują między 16 tys. zł/mkw. a 17 tys. zł za mkw.
Cezary Grabowski, dyrektor sprzedaży i marketingu Bouygues Immobilier Polska:
Obecnie we wszystkich naszych inwestycjach w sprzedaży mamy wolne jedynie trzy lokale usługowe. W projekcie Sienkiewicza Résidence we Wrocławiu w sprzedaży jest ostatni z dziesięciu projektowanych w tym osiedlu lokali, a dwa są jeszcze dostępne w inwestycji Vilda Moderne w Poznaniu. Obie inwestycje powstają w centralnych dzielnicach, w doskonałych lokalizacjach i „żyją w rytmie miasta”. W pozostałych projektach, które oferujemy, nie planujemy lokali usługowych, gdyż skupiamy się na maksymalnym wykorzystaniu przestrzeni na parterze pod tereny zielone i prywatne ogródki, które są bardzo poszukiwane na rynku.
Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic:
Naszą podstawową działalnością jest budowa lokali mieszkalnych. Lokale usługowe powstają na ogół w wyniku narzuconych współczynników i niekiedy są zawyżone na niekorzyść mieszkań. W jednej z inwestycji zostaliśmy zobowiązani do wybudowania lokali na całym pierwszym piętrze, mimo że nie jest to korzystna lokalizacja dla lokali usługowych, ale nie mogły powstać tam mieszkania. W tej chwili mamy w sprzedaży lokale usługowe w inwestycji Moja Północna w Warszawie w cenie 13-14 tys. zł/mkw. oraz w gdańskim projekcie Wolne Miasto w cenie 9500 zł/mkw. netto.
Małgorzata Ostrowska, dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.:
Ceny lokali usługowych są bardzo zróżnicowane, podobnie jak ich powierzchnie. Stawki kształtują się od 6 500 zł/mkw. netto do 16 800 zł/mkw. netto, a metraże od 24 mkw. do nawet 2 137 mkw. Największym popytem cieszą się lokale o wielkości do 100 mkw.
Lokale usługowe są dostępne w projektach Nad Odrą i Hanza Tower w Szczecinie, Stacja Centrum w Pruszkowie oraz Bliska Wola DK i Pileckiego 59 w Warszawie. Liczba lokali usługowych w poszczególnych projektach zależy od kilku czynników, na przykład od wielkości osiedla, potencjalnej liczby mieszkańców czy lokalizacji inwestycji.
Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest:
W ofercie mamy obecnie lokale usługowe na sprzedaż lub wynajem. Ceny lokali usługowych w naszych projektach zaczynają się od około 500 tys. zł. Gotowe powierzchnie oraz te w budowie można kupić lub wynająć w inwestycjach na warszawskim Targówku i Bielanach. Ilość lokali usługowych w naszych inwestycjach projektowana jest według zapotrzebowania pod kątem danego osiedla.
Marcin Michalec, CEO Okam:
Lokale usługowe są realizowane lub planowane we wszystkich naszych projektach, ponieważ chcemy stworzyć miejsca niezwykle wygodne i komfortowe, a bliska odległość do punktów handlowych i usługowych jest jednym z ważniejszych kryteriów dla mieszkańców. Szczególne zainteresowanie budzą małe lokale usługowe, które mają szeroki potencjał biznesowy i atrakcyjną cenę. Od lat obserwujemy na nie największy popyt, zatem w naszych kolejnych projektach znajdzie się także pod nie odpowiednia przestrzeń.
Ceny lokali usługowych w naszych inwestycjach uzależnione są od wielu czynników, takich jak lokalizacja czy metraż. Ich ceny zaczynają się od 10 000 zł za mkw.
Eyal Keltsh, prezes zarządu Grupy Robyg:
Obserwujemy trend koncentrowania się sfery zakupowej i usługowej w obrębie osiedla. Klienci chcą jak najwięcej codziennych spraw chcą załatwić w pobliżu miejsca zamieszkania. Dlatego spodziewamy się, że lokale usługowe w osiedlach będą coraz bardziej popularne. Mamy taką ofertę praktycznie w każdej inwestycji. Lokale usługowe cieszą się sporą popularnością, popyt jest stabilny.
Projektując inwestycje staramy się wykorzystywać ideę 15-minutowych miast, co umożliwia zaspokojenie potrzeb w około kwadrans od opuszczenia domu – pieszo lub rowerem. W tej koncepcji upatruje się panaceum na problemy nowoczesnego świata, a zwłaszcza na globalizację, rozluźnienie więzi społecznych czy zmiany klimatyczne. Projektując nowe osiedla uwzględniamy, nie tylko potrzeby przyszłych mieszkańców, ale również potrzeby osób, które już mieszkają w okolicy terenów przeznaczonych pod nową inwestycję. Weryfikujemy, jakie udogodnienia dostępne są na danym obszarze i projektujemy inwestycje z myślą o uzupełnieniu brakujących funkcji.
Anna Bieńko dyrektor Sprzedaży w Wawel Service:
Wszystkie lokale usługowe w naszych inwestycjach mają już swoich nabywców, więc aktualnie nie mamy ich w sprzedaży. Sprzedają się bardzo szybko, jeszcze na etapie budowy nieruchomości. Wynika to z pewnością z lokalizacji naszych inwestycji.
Mariola Żak, dyrektor sprzedaży i marketingu w Aurec Home:
Wszystkie inwestycje realizujemy zgodnie z ideą 15-minutowego miasta, a lokale usługowe blisko miejsca zamieszkania wpisują się w ten trend. Już na etapie planowania zagospodarowania przestrzeni koncentrujemy się na dopasowaniu infrastruktury do ludzi, a nie na odwrót. W inwestycji Miasteczko Jutrzenki udostępniliśmy lokale na żłobek i przedszkole. Większość lokali użytkowych kupowana jest w celach inwestycyjnych. Nabywcy lokują w nie kapitał, co przynosi dochód z wynajmu. Ceny lokali różnią się w zależności od lokalizacji, powierzchni oraz miejsca przeznaczenia.
Dariusz Nagórski, dyrektor ds. Inwestycji w Aria Development:
W ostatnim czasie wprowadziliśmy do sprzedaży dwa lokale usługowe w nowym Osiedlu Natura 2 w Wieliszewie. Lokal o metrażu 62 mkw. ma możliwość realizacji ogródka, a lokal o powierzchni 330 mkw. jest z podpisaną 10. letnią umową najmu pod działalność oświatową. W nowych projektach planujemy realizację lokali komercyjnych z usługami na potrzeby mieszkańców osiedli.
HOMETRENDY.PL
Źródło: Dompress
Zobacz podobne artykuły:
Polski rynek po 5 miesiącach – gdzie jesteśmy?
Nieruchomości / Inwestycje
2024.06.19
Jak dużym wsparciem przy zakupie mieszkań okaże się kredyt Na Start?
Nieruchomości / Mieszkanie
2024.06.12
Jaki jest wybór małych mieszkań w ofercie deweloperów?
Nieruchomości / Mieszkanie
2024.05.13
Firmy z branży
APM Development
mazowieckieBJM DEVELOPMENT S.C.
mazowieckieDomki Drewniane
mazowieckieSpółdzielnia Budowlano-Mieszkaniowa NATOLIN
mazowieckieMeble z drewna brzozowego Amelia
Wyposażenie / Meble
2024.10.25
Postaw na kolekcję Gaja
Wyposażenie / Meble
2024.09.17
Udane połączenie
Wyposażenie / Meble
2024.07.31