Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

tło
reklama
Co przyciąga inwestorów do Polski?
kalendarz 09/01 2017

Co przyciąga inwestorów do Polski?

Inwestycje

Jakie firmy najczęściej wchodzą na polski rynek?

Jacek Wachowicz, dyrektor ds. sprzedaży i najmu w GTC:

Polska stała się liderem w rynku outsourcingu usług procesów businessowych (BPO), itp. Relatywna wartość siły roboczej, wielość ośrodków miejskich i akademickich, a także zachęty strukturalne przyciągają inwestorów tej branży.

Maciej Jankiewicz, prezes zarządu Polskiego Holdingu Nieruchomości S.A.:

Główne aspekty, które decydują o tym, że zagraniczne firmy postanawiają inwestować i rozwijać biznes w Polsce, to w mojej ocenie przede wszystkim stabilność i atrakcyjność gospodarcza oraz polityczna naszego kraju.

Posiadamy doskonale wykształconą kadrę tj. dobrze wykształconych ekonomistów, inżynierów, informatyków oraz naukowców. Tacy pracownicy są wysoko cenieni i poszukiwani przez firmy zagraniczne. Polska, w czasie obecnych zawirowań gospodarczych, postrzegana jest przez zagranicznych inwestorów jako wiarygodny i liczący się partner biznesowy - m.in. poprzez stabilną sytuację ekonomiczną, członkostwo w Unii Europejskiej i NATO. Należy również wspomnieć o dogodnym położeniu Polski w centrum Europy, na skrzyżowaniu jej głównych szlaków komunikacyjnych, co w znacznym stopniu wpływa na atrakcyjność naszego kraju.

Ponadto ceny gruntów inwestycyjnych w Polsce, przykładowo pod projekty magazynowe, są znacząco niższe od kwot w Europie Zachodniej, co również wpływa na atrakcyjność Polski jako lokalizacji dla oddziałów czy magazynów zagranicznych firm. Powszechna dostępność w całej Polsce wykwalifikowanych pracowników, poparta rozwojem infrastruktury drogowej sprzyja budowie nowych, zaawansowanych technologicznie obiektów logistycznych, a rozwój handlu e-commerce wymusza zwiększenie stanów magazynowych.

Alexander Jurkowitsch, członek zarządu Warimpex :

Polska jest doskonałą lokalizacją do inwestowania i rozwijania biznesu dla zagranicznych firm. Według raportów, Polska jest atrakcyjnym rynkiem w Europie do lokowania inwestycji i prowadzenia biznesu ze względu na niższe koszty operacyjne oraz dobrze wykształconą, doświadczoną i znającą języki obce kadrę specjalistów. Największy odsetek wynajmujących stanowią firmy z sektora BPO/SSC, IT, bankowości i finansów. Istotny wpływ na rozwój rynku biurowego mają centra usług biznesowych, które lokują swoje biura głównie na rynkach lokalnych.

Zwracają uwagę na dostępność nowoczesnej powierzchni biurowej i korzystne warunki najmu oraz dostęp do lotnisk, czy sieci dróg. Duże znaczenie mają też zachęty oferowane przez lokalne władze, poprzez np. Specjalne Strefy Ekonomiczne. Kraków i Łódź, miasta w których realizujemy trzy nowe inwestycje biurowe – Chopin Office, Mogilska Office oraz Ogrodowa Office – znajdują się w pierwszej trójce pod względem powierzchni zajmowanej przez zagraniczne centra usług biznesowych.

Ewelina Kałużna, dyrektor ds. wynajmu i zarządzania wartością budynków Skanska Property Poland:

Polska ma ogromny potencjał do przyciągania inwestycji. Wyróżników nie musimy specjalnie szukać – jesteśmy jedynym krajem w Europie, którego PKB notuje niezmienny wzrost od 20 lat. Mimo, że ostatnie prognozy wskazują mniejszy wzrost niż się spodziewaliśmy – wciąż jesteśmy na fali wznoszącej. Naszym stałym zasobem jest wykształcona, mówiąca wieloma językami kadra i stosunkowo niskie koszty pracy.

Dla firm z dynamicznie rozwijającego się sektora usług, które wg danych ABSL deklarują rozwój złożonych procesów w swoich centrach, Polska to prawdziwe eldorado. Na rynku biurowym oferujemy topowe powierzchnie, nie odbiegające jakością od oferty światowych stolic. Ponadto mamy szeroki wachlarz lokalizacji do wyboru. Już nie tylko stolica wchodzi w grę. Wybijające się regiony to nasz ogromny wyróżnik w tej części Europy.

Zawirowania polityczne w naszym kraju nie umknęły uwadze inwestorów, ale wpłynęły raczej na ich nieco większą ostrożność i dopytywanie z troską o sytuację niż odpływ. Światowi gracze mogą też liczyć na potencjał innowacyjności młodych polskich talentów. 60 mln PLN przeznaczone na budowę akceleratorów dla polskich startupów, European Start-up Days podczas tegorocznego EKG, czy Start-Up Challenge na ABSL przyczyniają się do tworzenia mariaży kreatywnych Polaków z globalnymi graczami, poszukującymi konkurencyjnych przewag. Potrzebują ich szczególnie firmy z branży IT, które rozkwitają się nad Wisłą. Obok nich plasują się centra usług z obszaru finansów i księgowości. Wśród nowych graczy z sektora, którzy w ostatnim roku wybrali Polskę jako lokalizację swoich centrów usług wspólnych czy outsourcingowych można wymienić na przykład FUJIFILM SSC, Eltel SSC, 3M SSC, czy centrum usług finansowych Merck. Na razie ciekawostką jest wypatrywanie w Polsce tzw. „positive Brexit effect”, w ramach którego mogą się do nas przenieść centrale niektórych firm z londyńskiego City.

Mikołaj Konopka, wiceprezes zarządu Grupy Kapitałowej Euro Styl:

Główną motywacją do lokowania biznesu w Polsce są koszty prowadzenia działalności, które w stosunku do innych krajów Europy są u nas niższe – zarówno jeśli mówimy o koszcie najmu powierzchni, jak i o płacach, które są znaczącą pozycją po stronie kosztowej firm z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Oczywiście nie można zapominać o tym, że dysponujemy wysoce wykwalifikowaną i zaangażowaną kadrą – w Polsce jest wielu młodych ambitnych ludzi, którzy chcą się kształcić, rozwijać i mają w sobie wiele determinacji, aby osiągać zamierzone cele. Zagraniczne firmy dostrzegają ten potencjał i doceniają umiejętności polskich pracowników.

Mirosław Łoziński, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa:

Polska jest bardzo atrakcyjnym rynkiem dla międzynarodowych firm, które coraz chętniej lokują w naszym kraju swoje siedziby czy też filie, dostrzegając potencjał lokalizacji i jej strategiczne znaczenie w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Powiązane jest to z dynamicznym rozwojem rynku biurowego, który już teraz oferuje ponad 8 mln mkw. nowoczesnych powierzchni, a kolejne 1,5 mln m kw. znajduje się w budowie.

Międzynarodowe firmy mogą wybierać spośród wielu atrakcyjnych propozycji biurowych. Z drugiej strony, warto również wyróżnić bardzo dobre skomunikowanie dzielnic biurowych, zwłaszcza w Warszawie, Krakowie, czy Trójmieście, które znacząco wyróżnia Polskę na tle innych państw Europy Środkowo-Wschodniej. Motywacją dla ekspansji na polskim rynku jest także szybko rosnący poziom wykształcenia naszego społeczeństwa.

Coraz więcej przedsiębiorstw, których działalność oparta jest na wiedzy, otwiera tu swoje oddziały. Dodatkowym atutem Polski pozostaje również wysoki wskaźnik wydajności i jakości pracy w stosunku do kosztów, na który składa się m.in. nadal stosunkowo niski poziom płac. Największe polskie miasta stają się atrakcyjną lokalizacją zwłaszcza dla międzynarodowych centrów usług wspólnych (SSC – Shared Services Centres), które stanowią nowy globalny trend w rozwoju outsourcingu usług biznesowych. Polskie miasta przyciągają także inwestorów budujących centra obsługi klienta, dedykowane firmom z sektora finansowego, IT i telekomunikacji.

Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.:

Polska to jeden z największych krajów Unii Europejskiej, funkcjonujemy w dużej i stabilnej gospodarce, co jest dobrze postrzegane przez partnerów zagranicznych. Położenie naszego kraju w centrum Europy sprawia, że lokalizacja oddziałów, to nowe możliwości dla rozwoju biznesu. Firmy, decydujące się na filię w dużych miastach jak Wrocław, prowadzą działania zarówno na rynkach zachodnich, jak i wschodnich.

O przewadze Polski nad innymi krajami decyduje przede wszystkim dostępność wykwalifikowanej kadry specjalistów. Polacy świadczą wysokiej jakości usługi w konkurencyjnej dla rynków zagranicznych cenach. Dostrzegają to przede wszystkim firmy informatyczne, których debiuty w naszych warunkach obserwujemy najczęściej w ostatnich latach.

Opracowanie: Kamil Niedźwiedzki, analityk serwisu Dompress.pl

Zobacz podobne artykuły:

Polski rynek po 5 miesiącach – gdzie jesteśmy?
kalendarz 19/06 2024

Polski rynek po 5 miesiącach – gdzie jesteśmy?

Nieruchomości / Inwestycje

2024.06.19

Zbliżamy się do półmetka 2024. Zanim powstaną oficjalne półroczne podsumowania sytuacji na rynku inwestycyjnym, Avison Young przedstawia bieżące wyniki.
Grunt to sprawdzony partner   
kalendarz 04/04 2023

Grunt to sprawdzony partner   

Nieruchomości / Inwestycje

2023.04.04

Na rynku mamy wysyp różnych struktur transakcji barterowych i joint venture, zawieranych przez inwestorów i deweloperów z właścicielami gruntów, które przez ostatnie lata rynkowego boomu nie były popularne
Jak mieszkaniówka przygotowuje się na recesję?
kalendarz 07/12 2022

Jak mieszkaniówka przygotowuje się na recesję?

Nieruchomości / Inwestycje

2022.12.07

Jaką strategie przyjęły firmy deweloperskie do czasu poprawy koniunktury na rynku mieszkaniowym? Jakie plany mają na przyszły rok? Czy spodziewają się odbicia gospodarczego? Czym w odczuciu deweloperów obecne spowolnienie gos...

Firmy z branży

BJM DEVELOPMENT S.C.

mazowieckie
ul. Klimontowska 26 lokal 48A
04-672 Warszawa
Tel.: tel./fax: 22 815 36 20
Email.: biuro@bjm-development.pl
https://www.bjm-development.pl/
Najnowsze artykuły:
Postaw na kolekcję Gaja

Postaw na kolekcję Gaja

Wyposażenie / Meble

2024.09.17

Kolekcję Gaja można cenić za udane połączenie elegancji, solidności i funkcjonalności.
Udane połączenie

Udane połączenie

Wyposażenie / Meble

2024.07.31

Kolekcja dębowa Simona to połączenie piękna, funkcjonalności i ekologii.
Meble sosnowe tworzą klimat

Meble sosnowe tworzą klimat

Wyposażenie / Meble

2024.07.01

Właśnie urządzasz sypialnię? A może planujesz zmianę wystroju tego pokoju? W takim razie musisz pomyśleć o zakupie odpowiednich mebli.