Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

tło
reklama
Mocna pozycja polskich mebli
kalendarz 12/09 2018

Mocna pozycja polskich mebli

Meble

Jak wynika z raportu Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR), polska branża meblarska zajmuje czwarte miejsce na świecie pod względem eksportu mebli1. Do 2020 r. możemy jednak być numerem jeden w Europie i wyprzedzić takie kraje, jak Niemcy czy Włochy.

Już teraz eksportujemy więcej mebli niż, m.in. Stany Zjednoczone, Meksyk czy Wietnam. By dotrzeć do szerokiego grona europejskich odbiorców, trzeba jednak pokonać bariery i włożyć wysiłek m.in. w umocnienie marki polskich mebli. Decydującą rolę odgrywają tutaj rodzimi projektanci, którzy coraz śmielej wkraczają na zagraniczne rynki i są rozpoznawalni na świecie.

Według PFR, Polska obok Chin, Niemiec i Włoch jest czwartym, największym eksporterem mebli na świecie. Meble, produkowane przez rodzimych producentów, trafiają przede wszystkim do krajów europejskich, takich jak: Niemcy, Wielka Brytania i Czechy. Mniejszy procent eksportu stanowi sprzedaż do USA, Rosji i Chin. Kondycja branży jest dobra, a KPMG szacuje, że wartość sprzedanej produkcji do 2020 r. przekroczy poziom 50 mld zł. Szybkie tempo wzrostu i dobre wyniki plasują sektor meblarski wśród kluczowych obszarów polskiej gospodarki. Nie oznacza to jednak, że nie staje ona przed wyzwaniami. PFR prognozuje, że aby zwiększyć udział na światowym rynku, polscy producenci będą musieli przemodelować swoją działalność m.in. poprzez inwestycje w automatyzację, rozwój bezpośrednich usług, a także umocnienie marki i zadbanie o jej silną tożsamość poprzez zainwestowanie w innowacyjne rozwiązania wzornicze.

– Polski przemysł meblarski coraz odważniej podbija zagraniczne rynki i staje się na nich widoczny. Rodzime firmy pojawiają się na światowych wydarzeniach poświęconych wzornictwu i biorą udział w prestiżowych konkursach. Nasze meble są doceniane zarówno za design, jakość, ale także innowacyjne rozwiązania, które odpowiadają na rzeczywiste potrzeby rynku. By móc konkurować z najlepszymi na arenie międzynarodowej musimy inwestować zarówno w badania rynku, innowacje, ale także w wydarzenia wspierające firmy, które planują działania na arenie międzynarodowej i nie zawsze mają pełną wiedzę na temat rynku – mówi Aleksandra Kietla, rzecznik prasowy Łódź Design Festival.

Polskie meble nr 1 w Europie?
Widząc potencjał w polskim przemyśle meblarskim, PFR uruchomiło specjalny projekt „Polskie Meble”. Jednym z głównych celów programu do 2020 roku jest zajęcie pierwszego miejsca w Europie pod względem wartości eksportu mebli. Do tego potrzeba jednak wypracować silny wizerunek polskiego meblarstwa, a także wzmocni tożsamości krajowego designu na świecie. Jak wynika z raportu „Zaprojektowane w Polsce”2, zrealizowanego dla Łódź Design Festival, ocena pozycji polskiego designu przez przedstawicieli branży wzorniczej jest spolaryzowana. Jedni uważają ją za raczej słabą (43,6 proc.), z kolei, dla 32,9 proc. ankietowanych jest ona raczej mocna. Skąd takie rozbieżności?

– Stanowisko branży jest takie, że produkty zaprojektowane przez rodzimych twórców mogą być mocną konkurencją dla zagranicznych producentów pod wieloma względami. Przede wszystkim polskie meble mają dobry stosunek jakości do ceny. Innym aspektem, który może dać nam przewagę, jest coraz silniejsze wspieranie lokalnych produktów przez polskich konsumentów. Społeczeństwo dostrzega polski design i chce wybierać meble, które są wyprodukowane w kraju i zaprojektowane przez rodzimych twórców. Coraz więcej polskich nazwisk jest także widocznych w światowym wzornictwie. Projektanci tacy, jak Tomek Rygalik czy Oskar Zięta przyczyniają się do tego, że krajowy design zaczyna być rozpoznawalny na świecie. Polskie firmy meblarskie powinny wykorzystać ten potencjał – mówi Aleksandra Kietla, Łódź Design Festival.  

Za dobrym, polskim designem stoi historia
Kultowy fotel 366 przywrócony do życia przez łódzką markę 366 Concept czy wytwarzane od 130 lat i bazujące na meblarskiej tradycji thonetowskiego stylu krzesła marki FAMEG. Obok wymienionych marek dumnie prezentuje się kolekcja foteli RM57 od firmy VZÓR, których prototypy powstały w latach 50. XX wieku czy rozpoznawalne już krzesło DIAGO marki TABANDA, inspirowane formą origami. Co łączy te firmy? Potrzeba tworzenia dobrych jakościowo i z rzemieślniczą precyzją produktów, a także ciągła praca nad tworzeniem polskiej, silnej marki mebli. To tylko nieliczne z przykładów rodzimych firm meblarskich, które z powodzeniem działają na rynku polskim i mają coraz większy apetyt na zagranicę. Z tego względu marki te uczestniczyły w projekcie BiznesUp! design made in Poland, międzynarodowym wydarzeniu, podczas którego specjaliści branży projektowej rozmawiali o tym, w jaki sposób powinniśmy budować swoją konkurencyjność.

- Rynek powinien powoływać się przede wszystkim na swoją jakość i funkcjonalność, ponieważ to jest nadrzędną wartością designu. Nie skupiajmy się na tym, czy to jest polskie wzornictwo czy skandynawskie. Dzisiaj liczy się, czy produkt jest dobry jakościowo, funkcjonalny i tworzony świadomie z poszanowaniem środowiska – Magdalena Pramfelt, Prezes Polsko-Szwedzkiej Izby Gospodarczej.

Polska branża projektowa ma potencjał  i już teraz pod względem jakości stawiana jest na równi z zagranicznymi markami. Zmierzamy we właściwym kierunku, by w perspektywie kolejnych lat stać się brandem rozpoznawalnym na całym świecie. Projekt „Zwiększenie międzynarodowej rangi gospodarczej województwa łódzkiego poprzez organizację i promocję Łódź Design Festival 2018 i Łódź Design Forum”, jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego 2014 -2020.
RED
Źródło: LIGHTSCAPE


Tagi:
polskie meble, meble

Zobacz podobne artykuły:

Masz problem z porannym wstawaniem?
kalendarz 08/10 2018

Masz problem z porannym wstawaniem?

Wyposażenie / Meble

2018.10.08

Miesiąc szkoły już za nami, a Tobie nadal trudno przestawić się na tryb porannego wstawiania. W końcu ciężko znaleźć coś bardziej nielubianego przez małych urwisów i stresującego dla rodziców. Czy wstawanie rano z uśmiechem n...
Jak zaaranżować jadalnię na poddaszu?
kalendarz 07/10 2018

Jak zaaranżować jadalnię na poddaszu?

Wyposażenie / Meble

2018.10.07

W czasach kulinarnego trendu niemal każdy próbuje swoich sił w kuchni. Bywa ona rodzinnym centrum rozrywki i spotkań. To właśnie w kuchni gospodarze spędzają znaczącą część dnia, począwszy od porannej kawy, a skończywszy na w...
Podstawą efektywnej nauki jest sen
kalendarz 07/10 2018

Podstawą efektywnej nauki jest sen

Wyposażenie / Meble

2018.10.07

Wiadomo, że dzieci uczęszczające do szkoły powinny się wysypiać, aby osiągać dobre wyniki w nauce. Wygodny i tym samym zdrowy sen jest bowiem ściśle powiązany z procesami zapamiętywania. Jak zwiększyć jego jakość, by umysł na...
Najnowsze artykuły:
Superlekki tynk gipsowy

Superlekki tynk gipsowy

Nieruchomości / Dom

2018.10.15

Stanowią idealną bazę pod malowanie, tapetowanie czy inne techniki dekorowania wnętrz – równe i gładkie ściany, bo o nich mowa, to dziś oczekiwany standard przy wykańczaniu nowych i remontowanych pomieszczeń.
Na jakie mieszkania deweloperzy mają najwięcej chętnych?

Na jakie mieszkania deweloperzy mają najwięcej chętnych?

Nieruchomości / Inwestycje

2018.10.11

Jakie mieszkania wyprzedają się najszybciej w inwestycjach wprowadzanych na rynek? Do jakiej kwoty poszukuje lokali największa grupa nabywców?
Stwórz praktyczną i stylową łazienkę

Stwórz praktyczną i stylową łazienkę

Wyposażenie / Dekoracje

2018.10.06

Wystój łazienki często rozpatrywany jest tylko i wyłącznie w kategoriach praktycznych. Tymczasem wnętrze to może stać się bardziej urokliwe, jeśli wybierane tekstylia i elementy dekoracyjne będą zarówno funkcjonalne, komforto...

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.